maandag 7 maart 2011

*** Stained Glass - Churches ***

L'église Saint Etienne / Abbaye Sainte-Trinité– Fécamp

Fotografie van glas in lood ramen mag gerust een grote liefhebberij van mij worden genoemd. De afgelopen jaren heb ik vele kerken en cathedralen bezocht. Een waar 'lustobject' voor onder andere fotografen.
Tijdens een vakantie naar Normandië ontdekte Gerrit en ik twee schitterende kerkgebouwen in Fécamp waar we adembenemend mooie glas in lood ramen aanschouwden.
Met een evenzo overweldigend interieur en mooie bouwstijl.





For the best results, watch the fotovideo on 1080 HD:


24 opmerkingen:

  1. gerit en ik ontdekten .....

    Ik kick op glas-in-lood in combinatie met zonlicht

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sprakeloosverhalen - Dank voor je bezoek en reactie! Ik ga je toevoegen aan mijn blogcontacten.
    Dit stained glass-blog, moet jou dan op het lijf zijn geschreven en gefotografeerd!
    ...............

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie volle kleuren.
    Die heb je goed geschoten.

    Is het glaswerk nog heel in de kerk? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Glaswerk - Na mijn bezoek helaas niet meer....::--))
    Geen enkel 'glaswerk - c.q. glasinloodwerk - is veilig voor mijn camera!
    Fijn je te ontmoeten trouwens hier.
    Hoe is het bij jullie?
    Vreemd en ietwat weemoedig gestemd, ben ik nog steeds,na afscheid van VKBlog.
    Liefs aan jou en Ivy.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig die kleuren, als de zon er door heen schijnt.
    Alleen niet overal is het zo mooi, de echte goede springen eruit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zie het altijd graag, dat glas in lood, opschijnend bij zonlicht.
    Zat er als kind, in de kerk, ook vaak naar te kijken (als de mis wat lang duurde naar mijn zin) ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. de kleuren spatten
    de muziek zo ingetogen
    wat een passie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldige hobby heb je. Wat een mooie foto's.
    Zelf ben ik er ook een groot liefhebber van. Altijd even een kerk of klooster in om te kijken wat er voor fraais gemaakt is. Prachtige kunstvorm!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ademloos gekeken, zelf enorme liefhebber van glas in lood, vooral van rozetten.
    Het komt ook mooi uit hier.
    Prachtige vlekjes op de vloer.

    groeteliefs

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Antoinette - @Bart - @Ingrid - @Henk - @Aad - Dianne - Johan:

    Dank jullie voor de reacties. Leuk om te ontdekken dat er meerdere liefhebbers zijn van glas in lood. Het is inderdaad een schitterende vorm van kunst. 'k Zou het nog wel eens willen leren:-) En ja, woord, beeld en geluid zijn wel errug grote passies:-) Met de layout hier op blogger komen vooral de foto's nog fraaier tot hun recht. Altijd leuk om te delen met anderen.

    Heb het allen goed, geniet van het mooie weer en lieve groet van hier!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een schoonheid heb je gefotografeerd en hoe!
    De tijden van deze kerkenbouw waren toch behoorlijk hard voor de mensen. Dat er dan aan zo'n harmonieuze schoonheid gebouwd kan worden.
    Om de moed er in te houden. Groet,Athy.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Athy - Het bouwen van zulke immens grote gebouwen ging zeker niet zonder slag of stoot.
    Vaak met bloed, zweet en tranen gepaard.
    Soms ook met mensenlevens.
    In dat licht bezien, kijk je er soms met heel andere ogen naar. Dat geldt natuurlijk voor meerdere ontwikkelingen in het algemeen.
    Fijn dat je hier even was en dank voor je woorden!
    Lieve groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja, je kent me, en zult wel eens interieuren van kerken en pogingen tot ramenfotografie gezien hebben.
    Overigens altijd heel moeilijk door het tegenlicht.Overigens zijn dit niet alleen glas-in-lood-ramen, want dan zit ieder onderdeeltje apart als stukje glas in lood gebonden.
    Dit zijn ook gebrandschilderde ramen, waar op stokken glas, in lood gebonden, apart zijn beschilderd. Dat is toch weer wat anders, dacht ik.

    Een vriend van mij huist in Yport, vlak bij Fécamp? Ben je daar toevallig ook geweest?

    Mooi, die interieuren, altijd weer, maar de arme boerenlieden moesten de kosten opbrengen, dat zit me altijd een beetje dwars...

    Liefs, chiel.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoe ik hierboven aan een andere naam kom, weet ik niet. Verwarring, om met Kiezels te spreken. Ik gebruikte deze naam om bij o.s. Assyke te komen, maar kwam weer op een andere Wordpress...
    Ik was hier brekebeen, dus dit is een poging te zien wat er nu gebeurt...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Gelukt, maar ik snap het niet. Fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. arda,

    wat een pracht en wat een kleur
    mooie vlekken op de vloer

    mooi blog

    groet,
    hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ook ik heb weer genoten. Prachtig hoor!
    liefs, Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heel mooi Geroma.
    Ik heb jouw verstilde beelden een lange tijd moeten missen. Gelukkig kan ik weer kijken (alleen de filmpjes gaan -weer- niet omdat ik moest verhuizen en ik het hier met een soort usb-verbinding moet stellen...

    Ceesgegroetje

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wauw wat een prachtig blog is dit, top hoor ik heb erg genoten. Dank voor het delen en je bezoekje anders had ik 'm mooi gemist ;)

    De Kathedraal van Ken Follet is een aanrader, geeft een inzicht over de bouwers in een meeslepend verhaal.

    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. @Chiel, de boodschap is luid en duidelijk overgekomen, ik kom je binnenkort virtueel bezoeken....
    Ja, we zijn ook in Yport geweest en hebben met Nedrlandse mensen daar gesproken. Of het bekenden zijn van jou, dat weet ik helaas niet.
    Dank je voor je reacties allemaal en liefs!

    @Hennie, fijn jou hier te zien en begroeten, dank en liefs!

    @Ron, dank je wel...!

    @Marjan, dikke knuffel en thanx!

    @Cees, wat fijn en goed iets te vernemen van jou.
    Gaat het goed met jou?

    @Beukmans, Graag gedaan en fijn dat je hebt genoten! Wie weet, bezoek ik die cathedraal nog eens een keer. Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. En nu iets over de lente...? Morgen is het gelukkig weer zo ver. Heb vandaag keihard gewerkt, al mijn spieren doen pijn...

    BeantwoordenVerwijderen